Nu har jeg lært at holde fri

Thea er tjener på restaurant MASH

Det kom som et lyn fra en klar himmel. Pludselig var nogle borde, der skulle tørres af, en helt uoverskuelig opgave.

Thea Hjorth Rasmussen har været tjener på fuld tid fra den første restaurant MASH gik i luften for næsten fire år siden og er vant til at have fuld fart på. Lige indtil den dag i august sidste år, hvor overblikket manglede, og det stod klart, at Thea havde en depression og brug for hjælp.

MASH billede

”Det har været uvurderligt for mig, at min arbejdsplads støttede mig så meget fra første færd. Lige fra jeg blev indlagt, og til jeg kom tilbage igen, har de været der, støttet og spurgt til, hvordan jeg har det,” fortæller Thea, som via en kollegas hjælp blev indlagt på psykiatrisk afdeling på Bispebjerg i en måned. På det tidspunkt var det kun hendes chefer, som vidste, hvad der var galt.

”Jeg har altid elsket mit arbejde og tog ofte ekstra-vagter. Mit problem var, at jeg ikke kunne finde ud af at holde fri og slappe af. Jeg ville bare arbejde og arbejde og nærmest tiggede og bad om at måtte gøre det, fordi jeg ikke vidste, hvad jeg ellers skulle lave,” siger Thea, som dagen før sin udskrivelse tog imod tilbuddet om at få et Sherpa-forløb og dermed en mentor.

Fik sat det hele i system
”Jeg klikkede med det samme med min mentor i Sherpa. Hun har hjulpet mig med at få det hele sat i system. At få et liv uden for arbejde, lært mig at lytte efter min krop og i det hele taget givet mig et større billede på, hvad jeg kan. Ikke bare lige nu men også i fremtiden. Vi lavede en handlingsplan sammen, og i dag arbejder jeg stadig efter en ugeplan. Før vidste jeg ikke, hvad jeg skulle lave, når jeg fik fri. Nu vil jeg bare en helt masse og skal nærmest blive 200 år, hvis jeg skal nå det hele. ” fortæller Thea, som efter halvanden måneds fravær kom tilbage på arbejde igen.

Med over 300 medarbejdere mener HR manager hos MASH, Dorthe Witting, at det er vigtigt, at virksomheden fra starten sender et klart signal til den medarbejder, der har brug for hjælp.

Mere fokus på stress
”Det er først og fremmest et spørgsmål om personlig etik, men også om, at vi gerne vil vise vores medarbejdere, hvor vigtige de er. Thea har arbejdet for os i rigtig mange år, og hun har nogle helt særlige kvaliteter, som vi er rigtig glade for, så selvfølgelig skulle hun have al den hjælp og støtte, vi kunne give hende, da hun blev syg,” fortæller Dorthe Witting, som sammen med Thea og hendes chef samt en karriererådgiver fra Sherpa fandt frem til den bedste løsning for, hvordan Thea hurtigt kunne komme tilbage til arbejde og dermed ikke fik behov for at blive helt sygemeldt. Løsningen var først syv timer om ugen, så 20 timer. I dag er Thea oppe på fuld tid igen som tjener hos MASH.

”Vi har også lært noget af Thea forløb. Jeg vil gerne arbejde med, at vi får endnu mere opmærksomhed på stress, så vi kan genkende symptomerne og få hjulpet noget før. Det var en kæmpe lettelse for mig, da jeg fandt ud af, at Sherpa fandtes, fordi jeg nu ved, hvor vi kan få hjælp. For mig som HR-chef er det rigtig fint at vide, at Thea har en privat-zone, som hun og Sherpa deler og arbejder med. På den måde hænger både privat- og arbejdslivet sammen,” siger Dorte Witting.